رندان خاموش

للباقی

اصلِ قصه من با تو با "إسمع و إفهم" تازه شروع می شود ... .

ر.خ

بعدالتحریر: هیچ وقت مایل نبوده ام نوشته هایم را در جاهایی منتشر کنم که مخاطبش بی آن که نیت کرده باشد مطالب م را بخواند. البته مطالب عمومی را در فضاهایی چون اینستاگرام و ... می گذارم اما مطالب دل نوشته ام حرمت دیگری دارند ... .

للحق

طبقه بندی موضوعی
بایگانی

جوابیه ای به یک دوست...

شنبه, ۲۸ ارديبهشت ۱۳۹۲، ۰۲:۴۵ ب.ظ
بسم الله الرحمن الرحیم یکی از دوستان عزیزمان،  لطف کرده اند و نقدی به آوردن لینک دکتر دینانی در قسمت پیوندهای وبلاگ زده اند. ضمن تشکر وافر از توجه شان، نکاتی را پس از خواندن نظرشان عرض خواهم کرد: با سلام, "آخه آقا محمد عزیز، شما چقدر نسبت به افرادی که در قسمت پیوندها اسمشون رو ذکر کردی شناخت داری؟ اگر گوشه ای از حرفهای این افراد مورد رضای خدا و ائمه معصومین علیهم السلام نبود و کسی از طریق وبلاگ شما و با توصیه شما (در پیوندها) به سراغ این افراد برود و سخنهای ناصواب آنها را عمل کند شما چه جوابی در مقابل خداوند متعال داری؟", "این گوشه ای از سخنان آقای دینانی می باشد: بسم الله الرحمن الرحیمیکی از دوستان عزیزمان،  لطف کرده اند و نقدی به آوردن لینک دکتر دینانی در قسمت پیوندهای وبلاگ زده اند. ضمن تشکر وافر از توجه شان، نکاتی را پس از خواندن نظرشان عرض خواهم کرد:با سلام, "آخه آقا محمد عزیز، شما چقدر نسبت به افرادی که در قسمت پیوندها اسمشون رو ذکر کردی شناخت داری؟ اگر گوشه ای از حرفهای این افراد مورد رضای خدا و ائمه معصومین علیهم السلام نبود و کسی از طریق وبلاگ شما و با توصیه شما (در پیوندها) به سراغ این افراد برود و سخنهای ناصواب آنها را عمل کند شما چه جوابی در مقابل خداوند متعال داری؟", "این گوشه ای از سخنان آقای دینانی می باشد:((عرض کنم که خب این نسبتهایی که میدن که شما فرمودید هر کسی به اندازه فهم خودش حرف میزنه. یعنی چون در همون مرتبه هستند از رقص فقط الواتی میفهمند و رقاصی میفهمند و هرزه درائی! کسی که رقص رو هرزه درائی میدونه فکر میکنه که رقص مولانا هم هرزه درائیه. این دیگه بیشتر از این هم نمیتونه بفهمه!بیچاره خب چیکار بکنه. این مرتبه فهمش همینه. اون خودش همینه فکر میکنه هر کسی که از رقص صحبت کرد هم در همین حد رقص اوست!, , , , اما من قبل از اینکه وارد بیان و توضیح این مطلب بشم یک حکایتی نقل کنم که البته این واقعیته. سعدالدین حمویه که یکی از عرفای بزرگه. خیلی عارف بزرگیه. در یه جلسه ای نشسته بود که عرفا بودن. اون جلسه سماع بود. شعری خونده شد و حالی دست داد به عرفا و عرفا به رقص درآمدند به حرکت درآمدند. سعدالدین حمویه همچنان آرام نشسته بود در بحر تفکر هیچ تکون نیمخورد., , , , یه کسی از اونا که در حال رقص بود گفت که مولانا ! جلسه ی سماعه رقصه… تو رو ساکت میبینم! سعدالدین حمویه این آیه رو قرائت کرد- فرمود : «و تری الجبال تحسبها جامده و هی تمرّ مرّالسحاب», , شما این کوهها رو میبینی که ساکته سالها صامت و ساکت موندن .این کوه رو ما میبینیم هزاران ساله سر جاش تکونم نمیخوره صدا هم نمیکنه. اما در باطن امر و در واقع و نفس الامر این کوه مانند ابر در حرکته. «تمرّمرّالسحاب….»یعنی ماندد ابرها در حرکته. کوهها در حرکتن. ابر هم حرکت میکنه…ابر همیشه در حرکته رقصه. و اون جمله ای که شما فرمودید از خواجه که حکیمه خدا رحمتش کنه حکیم متالهه…, , رقص نوعی حرکته …منتهاش حرکتی است که یک مبنایی تکونش میده. یه محرکی داره, , مجری : احسنت!, , , , رقص بیخودی که نمیاد که! اصلا رقص بیخودی نمیشه یه محرک میخواد…اگه بیخودی باشه اون حرفه است اون تکنیکه این همین هرزه درائیه . یه رقاص حرفه ای که یه رقص واقعی نمیکنه. اون حرفشه… تکنیکه. اما اون کسی که به رقص میاد یه محرکی از درون داره…محرک از درون. رقص نوعی حرکته ولی حرکت ویژه! نه هر حرکتی رقصه. حرکت ویژه رقصه., , , , حرکتی است که از نقص به کمال میره. اگه ما رقص رو اینطور معنی کنیم که از نقص به کمال رفتنه ، نه تنها عارف در رقص میاد ، نه تنها انسان در رقص میاد ، هستی در رقصه., , مجری : احسنت!, , , , برای اینکه هستی همواره علی الاتصال و علی الدوام از نقص به کمال میره. از قوه به فعلیت. از مرحله ی قوه به فعلیت., , مجری : رقصی چنین میانه ی میدانم آرزوست!, , یعنی از نقص به کمال رفتن. کسی که مونده عرض کردم همون بحث اولی…کسی که به یه چیزی خرسند و قانعه همتش کمه دیگه. یه چیزی بهش رسیده حالا اینو سخت نگه میداره و به همینجا هم قانعه. این حرکت حبّی نداره حرکت کمالی نداره. یعنی به بالاتر نمیخواد برسه. اصلا خواستن نداره. نمیخواد .. همینو میخواد., , , , اما کسی که هل من مزید میگه برا کمال و هر لحظه بالا و بالا و بالاتر میخواد بره از نقص به کمال بره ، این در واقع در یه رقصه! حالا شجر در رقصه حجر در رقصه دریا در رقصه کوه در رقصه. همین کوه هم حرکت جوهری داره حرکت حبّی داره در رقصه…عالم در رقصه., , منتها رقص عارف باز با رقص جماد و نبات و حیوان یه تفاوتی داره. اونا هم از نقص به کمال میرن. ولی از نقص به کمال رفتن عارف یک حرکت دیگری میخواد. چون عارف یه حرکت فیزیکی داره در بدنش. بدنش هم مانند سایر موجودات در حرکته.چون بدنم که آرام نیست بدنم از نقص به کمال میره. وحتی وقتی پیر میشه رو به نزول میره اونم یه نوع کمالی دیگه است. یعنی اون نزول رو برای کمالی دیگه آغاز میکنه., , , , اما عارف غیر از حرکت فیزیکی و بدنی که در کل عالم هست یه حرکت روحی داره ، که روحش در حرکته. اصلا روح ریحه پروازه., , این رقص روحانی درونی سرایت میکنه به بدن!!, , , , اون رقص در درونه داره حرکت حبّی در تعالی فکریست و عشقی!!, , اما اون روح چنان سیطره بر بدن داره که بدن هم به حرکت درمیاد! یه رقص موزون!, , , , اتفاقا این رقص عارف مطابق همون حرکت درونیشه. یعنی همینطور که قلبش روحش در حرکته بدنش هم به موازات روحش به حرکت درمیاد., , این رقص عارفه! این هرزه درائی نیست که!, , مجری : احسنت!))", خب دوست عزیز چی میگی؟بسم الله الرحمن الرحیمدوست عزیز و گرامیسلام. ضمن عرض ارادت شدید و ابراز دلتنگی و آرزوی دیدارتان در همین نزدیکی ها ...نظرتان را خواندم و از اینکه لطف کردید، بسیار سپاسگزارم. نکاتی به ذهنم رسید که به عرض میرسانم:1.این دید که همه را معصوم طلب کنیم را نمیپسندم. باید هر فرد را با حسن و قبحش در نظر گرفت. اگر نپذیریم، باید در کتابخانه مان صرفا قرآنی بگذاریم و نهایتا نهج البلاغه ای و صحیفه ای  و دیگر نقدا قید هرچه فیلسوف و حکیم و عارف و اندیشمند و فقیه و ... را در طول تاریخ بزنیم به بهانه اینکه فلانی در آن جا اشتباه برداشت کرده و ... .این مشکل را ما با نه تنها متقدمین بلکه با متاخرین هم خواهیم داشت حکما. از مثنوی معنوی مولانا بگیر تا مثلا کویر شریعتی ... کما اینکه متاسفانه هنوز هستند عده ای با این دید و سریع حکم تکفیر میدهند . اما ما را با این جماعت کاری نیست(نمونه اش را قبلا بحث کرده ایم). لذا همان طور که مثلا محی الدین عربی میتواند اشتباه کند، دکتر دینانی هم میتواند. اگر شما توانستید از خدمات محی الدین در عرفان نظری و...صرف نظر کنید از خدمات دکتر دینانی هم بکنید.2.انحراف زمانی معنا پیدا میکند که سالک، در سیر و طریقتی باشد. کسی که بخواهد با یک چنین حرفی منحرف شود، نشان میدهد اصلا در راهی نیست و همان بهتر که زودتر خودش را از جرگه خوش نامان بیرون بکشد...3.در قسمت پیوندها لینک هایی که آورده میشوند، الزاما مورد تایید نیستند.4.در این جا هم دکتر در مقام اثبات مفهموم رقص عرفانی نیست. بلکه ثبوتا توصیفی ارائه میکنند و به دنبال حقیقت الزاما نیستند. همان طور که میدانید طریقت های مختلفی در بین عرفا مرسوم بوده از جمله سماع.5.حوزه فقه و عرفان و کلام و ... را هم باید در نظر گرفت.بار دیگر از لطف و عنایتی که به بنده داشتید، بسیار سپاسگزارم.ایام عزت مستداممحمد طاهری
  • محمد طاهری

نظرات  (۴)

به نام خدا
سلام علیکم
این روزهای بیکاری فرصت می شود که بیشتر به دوستان سر بزنیم.
بنده هم چند سخنرانی از استاد اصفهانی استاد دینانی را گوش کرده ام. خوب بوده ست. نکات خوبی را در تفسر اشعار بیان می کردند. ما و دوستان با هم استفاده کردیم....
بله بعضا شعرهای مولانا را کامل رد و یا کاملا می ستایند و یا شاید حافظ و...
اما همه اینها را می توان در جهت درک بهتر باری تعالی هدایت کرد.
اما مثل همیشه یک توصیه به شما برادر بزرگوار دارم(البته فکر کنم بیشتر هم فکریست تا توصیه و پیشنهاد):
همیشه به دنبال ناب ترین ها باشیم...
استاد ینانی خوب هست ولی خیلی بهتر از ایشان عارف داریم...
مثلا آیت الله حکیم فیلسوف و طبیب علامه حسن زاده آملی. یا آیت الله ناصری و...
این بزرگواران مطمئنا از خیلی از مشکلاتی که وارد است مبرا هستند.
شخصا کویر دکتر شریعتی می خوانم ولی در اسلام شناشی به علامه مصباح اقتدا می کنم سراغ کتابهای استاد شهید مطهری می روم.
در پناه حق
یاحق
سلام خواجه رندان لقبیه که دکتر زرین کوب تو کتاب با کاروان حله به حافظ داده
سلام دیروز یادم رفت سلامی بلند به حسن اقای گل
سلام اولویت اصلی یه کاندیدا که خیلیا به اشتباه افتادن دنبالش دزدیه. یه نفر دیگه یکی دو هفته پیش حرفشو زده بود.....

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی